La Santa Sede. Intervenciones pontificias y oficiales de funcionarios de la Secretaría de Estado ante los Gobiernos de los Estados y de las Organizaciones Internacionales
Índice
1.
Discurso de S.E. Mons. Paul Richard
Gallagher, Secretario para las Relaciones con los Estados y las Organizaciones
Internacionales, con ocasión de la LXXXª Asamblea General de las Naciones
Unidas, 29 de septiembre de 2025
1. Discurso de S.E. Mons. Paul Richard Gallagher,
Secretario para las Relaciones con los Estados y las Organizaciones
Internacionales, con ocasión de la LXXXª Asamblea General de las Naciones
Unidas, 29 de septiembre de 2025
A continuación, el
discurso que S.E. Mons. Paul Richard Gallagher, Secretario para las Relaciones
con los Estados y las Organizaciones Internacionales, pronunció con ocasión de
la octogésima Asamblea General de las Naciones Unidas:
(Traducción no oficial del texto con la ayuda de Google).
Nueva York, 29 de
septiembre de 2025
Mejor juntos: 80 años y más por la paz, el
desarrollo y los derechos humanos.
Señora Presidenta:
Me alegra
transmitirle a usted y a los representantes de las naciones aquí reunidos los
cálidos saludos y las bendiciones del Papa León XIV, y felicitarle por su
elección para dirigir esta asamblea.
En primer lugar,
quisiera agradecer a esta Asamblea General el homenaje que se le rindió al Papa
Francisco tras su fallecimiento el pasado mes de abril.
Como todos sabrán,
cuando el Papa León XIV fue elegido, sus primeras palabras al mundo fueron:
"La paz sea con todos ustedes. […] Una paz desarmada y desarmante, humilde
y perseverante". [1] En un mundo desgarrado por guerras y conflictos, hizo
de la paz su primer mensaje.
Señora Presidenta
El tema elegido
para el debate general de este año: "Mejor juntos: ochenta años y más por
la paz, el desarrollo y los derechos humanos" destaca la importancia
permanente de la cooperación multilateral para abordar los problemas mundiales.
Esto es particularmente pertinente este año, ya que la comunidad internacional
conmemora el establecimiento de las Naciones Unidas en 1945. Es un momento
oportuno para reafirmar los valores fundamentales de la Organización de
fomentar la paz internacional, el desarrollo y los derechos humanos
universales, valores que son aún más importantes en un mundo cada vez más
fragmentado.
Es crucial que la
comunidad internacional adopte medidas colectivas para prevenir y poner fin a
los conflictos, combatir la pobreza y promover los derechos humanos, declarados
solemnemente en la Declaración Universal de 1948, y uno de los logros más importantes
de esta Organización. Es importante recordar que el aislacionismo conduce a una
inestabilidad impredecible, mientras que la unidad fomenta la resiliencia
responsable y el progreso compartido. Esto es sorprendentemente evidente en las
circunstancias actuales, donde la escalada de las tensiones geopolíticas, una
crisis climática furiosa, el aumento de las desigualdades y el aumento de la
pobreza exigen una renovada solidaridad mundial. Las Naciones Unidas deben
adaptarse a un mundo transformado y mantener su eficacia frente a las amenazas
emergentes, como la degradación del medio ambiente y la disrupción tecnológica,
que ningún país puede abordar por sí solo.
Como
representantes de todas las naciones del mundo, estamos unidos por nuestra
humanidad compartida, creados a imagen y semejanza de Dios, llamados a vivir en
fraternidad, solidaridad y respeto mutuo. Guiada por las enseñanzas eternas de
la Iglesia Católica, la Santa Sede tiene la intención de seguir siendo una voz
para los que no tienen voz, abogando por un mundo donde la paz prevalezca sobre
el conflicto, la justicia triunfe sobre la desigualdad, el estado de derecho
reemplace al poder y donde la verdad ilumine el camino hacia el auténtico
florecimiento humano.
En un mundo que se
enfrenta a desafíos crecientes, es necesario volver a comprometerse con los
pilares fundamentales de la paz, la justicia y la verdad. [2] Es imperativo
explorar y construir sobre estos pilares, al tiempo que se extraen lecciones de
la historia para forjar un futuro más equitativo.
Señora Presidenta
Paz
La paz es
universal y fundamental para una sociedad bien ordenada y basada en valores. La
paz no es la mera ausencia de guerra o conflicto. No puede reducirse
exclusivamente a mantener un equilibrio de poder entre adversarios. Más bien,
está arraigada en el respeto mutuo y en una comprensión adecuada de la persona
humana, lo que requiere el establecimiento de un orden basado en la justicia y
la caridad. El Papa León XIV describe la paz como "un don activo y
exigente. Nos involucra y desafía a cada uno de nosotros, independientemente de
nuestro origen cultural o afiliación religiosa, exigiendo ante todo que
trabajemos en nosotros mismos. La paz se construye en el corazón y desde el
corazón, eliminando el orgullo y la venganza y eligiendo cuidadosamente nuestras
palabras. Porque las palabras también, no sólo las armas, pueden herir e
incluso matar". [3]
Una sociedad
pacífica y próspera puede construirse a través de un compromiso diario
constante para restaurar el orden querido por Dios, que florece cuando cada
persona reconoce y asume su papel en su promoción. Para prevenir los conflictos
y la violencia, la paz debe estar profundamente arraigada en el corazón de cada
individuo, para que pueda extenderse a través de las familias y las diversas
asociaciones dentro de la sociedad, hasta que toda la comunidad política esté
involucrada. Sólo en un contexto caracterizado por el respeto de la justicia,
es posible desarrollar una cultura de auténtica paz que pueda influir en toda
la comunidad internacional. En efecto, «la paz en la tierra no puede obtenerse
si no se salvaguarda el bienestar personal y los hombres comparten libre y
confiadamente entre sí las riquezas de su espíritu interior y de sus talentos».
[4]
El establecimiento
de la paz requiere el rechazo del odio y la venganza en favor del diálogo y la
reconciliación. "Nunca antes ha sido más urgente que ahora que nos
convirtamos en constructores de paz que trabajan por el bien común, por lo que
es bueno para todos y no solo para unos pocos". [5] La Santa Sede elogia a
quienes construyen puentes a través de divisiones a través de medios no
violentos. Sus valientes actos iluminan el camino de la fraternidad, a través
del cual todos están llamados a ser artesanos de paz en una cultura del
encuentro.
Por lo tanto, la
comunidad internacional debe dar prioridad a la diplomacia sobre la división,
reorientando los recursos de los instrumentos de guerra a iniciativas que
promuevan la justicia, el diálogo y la elevación de los pobres y de los más necesitados.
La Santa Sede renueva su propuesta de un fondo mundial, sostenido por una
fracción de los gastos militares, para erradicar la pobreza y el hambre,
promover el desarrollo sostenible y abordar el cambio climático. [6] Estos son
fundamentos indispensables de una paz duradera.
Desarme
Uno de los
primeros pasos para lograr la paz es la creación de confianza. El rearme masivo
socava este objetivo, ya que crea nuevas amenazas y exacerba los temores de la
gente. De hecho, "no es posible la paz sin un verdadero desarme [y] el requisito
de que cada pueblo se ocupe de su propia defensa no debe convertirse en una
carrera hacia el rearme". [7] El crecimiento continuo de los gastos
militares mundiales que alcanzan una cifra sin precedentes de 2,72 billones de
dólares en 2024,[8] perpetúa los ciclos de violencia y división que desvían
recursos de las necesidades urgentes de los pobres y las personas en
situaciones vulnerables.
El desarme no es
simplemente una necesidad política o estratégica, sino, sobre todo, un
imperativo moral, arraigado en el reconocimiento del carácter sagrado de la
vida humana y la interconexión de la familia humana. Es muy preocupante que
varios Estados estén retirando sus compromisos con los tratados internacionales
de desarme. La Santa Sede hace un llamamiento urgente a la comunidad
internacional para que no pierda de vista la importancia de la búsqueda de
acuerdos multilaterales de desarme y de los esfuerzos por reducir los arsenales
de armas convencionales y nucleares, así como para trabajar incansablemente
para fortalecer los mecanismos de no proliferación y fomentar medidas de
fomento de la confianza para garantizar una seguridad común.
Por lo tanto, la
Santa Sede pide la plena aplicación y el fortalecimiento de los regímenes
jurídicos establecidos por los Estados partes en el Tratado sobre la no
proliferación de las armas nucleares (TNP), el Tratado de prohibición completa
de los ensayos nucleares (CTBTO) y el Tratado sobre la prohibición de las armas
nucleares (TPAN). Además, los Estados poseedores de armas nucleares deben
adoptar medidas concretas para reducir sus arsenales nucleares, detener la
modernización de sus arsenales y fomentar un diálogo transparente para fomentar
la confianza entre las naciones. Los recursos deben reorientarse hacia la
educación, la atención médica y el desarrollo sostenible, con el objetivo final
de lograr un mundo libre de armas nucleares.
La producción y el
almacenamiento de armas nucleares es una grave ofensa contra la paz, ya que
desvía recursos de la promoción del desarrollo humano integral hacia
instrumentos de destrucción. Se estima que hay más de 12.000 ojivas en todo el
mundo, con un poder explosivo combinado de 1,5 gigatoneladas, lo que equivale a
más de 100.000 bombas tipo Hiroshima.
80 años desde la primera prueba nuclear y Hiroshima
Este año se
cumplen 80 años desde la primera prueba nuclear en 1945, así como los
dramáticos bombardeos atómicos de Hiroshima y Nagasaki. Estos acontecimientos
que marcaron a la humanidad y pusieron de manifiesto la fragilidad de nuestra
existencia compartida ponen de relieve el imperativo moral de la necesidad
urgente de desarme nuclear y general. La Santa Sede no tiene dudas de que un
mundo libre de armas nucleares es necesario y posible. El recurso a tales
armamentos es siempre desproporcionado y, por lo tanto, inmoral. Además, ningún
motivo justo o razonable puede justificar la posesión de tales armas dado su
poder aniquilador y los riesgos asociados. La Santa Sede está convencida de que
su posesión y uso es peligroso, una amenaza para la humanidad y profundamente
inmoral y, por lo tanto, "debe considerarse un medio ilegal de
guerra". [9] Mientras tanto, la "respuesta a la amenaza de las armas
nucleares debe ser conjunta y concertada, inspirada por el arduo pero constante
esfuerzo para construir la confianza mutua y así superar el clima actual de
desconfianza". [10]
Respeto del derecho internacional humanitario
En un mundo
espinoso por las guerras y los conflictos, el respeto del derecho internacional
humanitario (DIH) constituye otro pilar de la paz, ya que salvaguarda la
dignidad humana en medio de los conflictos armados. Las violaciones de derechos
humanos, como los ataques contra no combatientes, hospitales, escuelas e
iglesias, son graves crímenes de guerra. Lamentablemente, también estamos
"presenciando actualmente con desesperación el uso inicuo del hambre como
arma de guerra". [11]
"El mero
hecho de que la guerra haya estallado lamentablemente no significa que todo se
vuelva lícito entre las partes en conflicto". [12] Debe quedar claro que
el personal militar sigue siendo plenamente responsable de cualquier violación
de los derechos de las personas y los pueblos, o de las normas del derecho
internacional humanitario. Tales acciones no pueden justificarse por la
obediencia a las órdenes de los superiores. Se espera que los alistados en las
fuerzas armadas defiendan los principios de buena fe, verdad y justicia a
escala mundial. Muchos son los que, en tales circunstancias, han sacrificado
sus vidas por estos valores y en defensa de vidas inocentes. [13]
El Papa León XIV
ha lamentado que "es preocupante ver que la fuerza del derecho
internacional y del derecho humanitario parece ya no ser vinculante,
reemplazada por el supuesto derecho de los más fuertes a imponerse sin límites.
Esto es indigno de nuestra humanidad, vergonzoso para toda la humanidad y para
los líderes de las naciones. Después de siglos de historia, ¿cómo puede alguien
creer que los actos de guerra traen la paz y no son contraproducentes para
quienes los cometen?" [14]. La Santa Sede insta a todos los Estados a
garantizar la plena aplicación y el respeto de los Convenios de Ginebra, y pide
educación sobre los principios del derecho internacional humanitario, la
formación de las fuerzas armadas y el castigo de los infractores. En este contexto,
la Santa Sede reconoce los inmensos desafíos que enfrentan los trabajadores
humanitarios, incluidas las amenazas a su seguridad, el acceso restringido a
los necesitados y los recursos inadecuados.
Señora Presidenta
Libertad de religión y persecución de cristianos
La libertad de
pensamiento, conciencia y religión es otra piedra angular de la paz, pero la
persecución de las minorías religiosas, en particular los cristianos, persiste
en todo el mundo. Los cristianos de todo el mundo están sujetos a una severa
persecución, que incluye violencia física, encarcelamiento, desplazamiento
forzado y martirio. Más de 360 millones de cristianos viven en áreas donde
experimentan altos niveles de persecución o discriminación, y los ataques a
iglesias, hogares y comunidades se han intensificado en los últimos años. Los
datos muestran que los cristianos son el grupo más perseguido a nivel mundial,
sin embargo, la comunidad internacional parece estarse haciendo de la vista
gorda ante su difícil situación.
Sin embargo, la
libertad de religión no es simplemente libertad de persecución; es la libertad
de profesar la propia fe, ya sea solo o en comunidad con otros, en público o en
privado, en la enseñanza, la práctica, el culto y la observancia. La libertad
religiosa abarca otras libertades, incluida la libertad de pensamiento,
conciencia, expresión, reunión y asociación. Para que se ejerza la libertad
religiosa, que es querida por Dios e inscrita en la naturaleza humana, no debe
haber obstáculos en su camino. De hecho, todas y cada una de las personas,
dotadas de razón y libre albedrío, tienen la obligación moral de buscar la
Verdad y, una vez conocida, adherirse a ella y ordenar su vida de acuerdo con
sus exigencias. [15] La dignidad del individuo y la naturaleza de la búsqueda
de la verdad última requieren que todos estén libres de restricciones con
respecto a la religión. La sociedad y el Estado no deben obligar a nadie a
actuar en contra de su conciencia, ni impedir que nadie actúe de acuerdo con
ella.
60 años desde Nostra Aetate
La libertad
religiosa va de la mano con el diálogo interreligioso, y mientras que el
primero es responsabilidad de los Estados, el segundo es responsabilidad de las
religiones. Cualquier injerencia de una autoridad en el diálogo interreligioso
es una violación de la libertad de religión. El diálogo interreligioso no es
simplemente un intercambio de ideas, sino un viaje compartido hacia el respeto
mutuo, la justicia y la paz. En un mundo marcado por el extremismo religioso,
la polarización cultural y los conflictos a menudo alimentados por
malentendidos, ese diálogo es un imperativo moral. Requiere humildad, apertura
y un compromiso de escucha activa para garantizar que las diferencias
enriquezcan en lugar de dividir. También es necesario proteger las religiones
de la explotación y la instrumentalización.
La Santa Sede está
a la vanguardia del diálogo religioso, y este año conmemora el 60º aniversario
de Nostra Aetate, la histórica declaración del Concilio Vaticano II
sobre la relación entre la Iglesia católica y las religiones no cristianas.
Promulgada el 28 de octubre de 1965, Nostra Aetate fue un llamado
transformador a rechazar los prejuicios y abrazar la dignidad universal de cada
persona humana, creada a imagen y semejanza de Dios. Allanó el camino para una
nueva era de entendimiento, particularmente en las relaciones católico-judías, y
promovió el respeto por todas las tradiciones religiosas. Durante las últimas seis
décadas, los principios de Nostra Aetate han inspirado innumerables
iniciativas para el diálogo, la reconciliación y la cooperación, que van desde
reuniones interreligiosas hasta esfuerzos conjuntos para abordar desafíos
globales como la pobreza, la migración y el cambio climático.
Señora Presidenta
Justicia: salvaguardar la dignidad y promover el bien común
El Papa León XIV
afirma claramente que "trabajar por la paz requiere actuar con justicia.
[…] En este tiempo de cambio de época, la Santa Sede no puede dejar de hacer
oír su voz frente a los numerosos desequilibrios e injusticias que conducen,
entre otras cosas, a condiciones de trabajo indignas y a sociedades cada vez
más fragmentadas y conflictivas. Se debe hacer todo lo posible para superar las
desigualdades globales, entre la opulencia y la indigencia, que están creando
profundas divisiones entre continentes, países e incluso dentro de las
sociedades individuales". [16]
Dignidad de la persona humana
En nuestro mundo
turbulento, la dignidad de la persona humana debe situarse en el centro de
todos nuestros esfuerzos. La dignidad de cada individuo es inherente y no
depende de la utilidad o las circunstancias, y por lo tanto debe ser defendida
en cada política, ley y acción. Este principio obliga al rechazo de todas las
formas de explotación, discriminación y violencia, que deshumanizan y fracturan
nuestra familia global. En cambio, es una obligación defender los derechos
humanos y las libertades fundamentales consagrados en la Declaración Universal
de Derechos Humanos.
La Santa Sede
insta a la comunidad internacional a renovar su compromiso de fomentar
condiciones en las que pueda florecer la dignidad humana. Esto incluye
garantizar el acceso a necesidades básicas como alimentos, agua potable,
vivienda, atención médica y educación, así como proteger a los pobres y
necesitados, incluidos los refugiados, los migrantes y los perseguidos por sus
creencias.
Esto significa
también defender el derecho a la vida de toda persona. Habiendo sido testigos
de los horrores de la guerra y de las consecuencias de quienes reclaman la
omnipotencia al decidir sobre la vida y la muerte de sus hermanos y hermanas,
los fundadores de las Naciones Unidas afirmaron con razón que ningún poder
puede estar por encima de la dignidad y la santidad inherentes a la vida
humana. La Santa Sede es y siempre ha sido inquebrantable en su apoyo y
promoción del derecho a la vida, desde la concepción hasta su fin natural, como
requisito previo fundamental para el ejercicio de todos los demás derechos, y
subraya la ilegitimidad de toda forma de aborto procurado y de eutanasia. En
lugar de promover una cultura de la muerte, se deben asignar recursos para
proteger la vida y ayudar a quienes enfrentan situaciones difíciles o incluso
trágicas a tomar decisiones que afirmen la vida, incluso permitiendo que esas
madres den a luz al niño en su vientre. Además, se deben asignar recursos para
aliviar la carga del sufrimiento humano durante la enfermedad mediante una
salud adecuada y cuidados paliativos. Debe quedar claro que sólo existe el
derecho a la vida, y que nunca puede existir ningún opuesto a esto, incluso si
se marca falsamente como libertad.
En efecto, cuando
la libertad excluye incluso la evidencia más evidente de una verdad objetiva y
universal, que es el fundamento de la vida personal y social, entonces la
persona termina por su opinión o interés subjetivo y cambiante. Esta visión de
la libertad conduce a una grave distorsión de la vida en sociedad. En ese
momento, todo se vuelve negociable y abierto a la negociación, incluso el
primero de los derechos fundamentales, el derecho a la vida. [17]
Otra cuestión que
pone en peligro la dignidad inviolable de los seres humanos al reducirlos a
meros productos es la práctica de la llamada maternidad subrogada, que
representa una grave violación de la dignidad de la mujer y del niño. La Santa
Sede renueva su llamamiento a la prohibición internacional de esta deplorable
práctica.
El verdadero
progreso no se mide por el poder o la riqueza, sino por elevar a los menos
privilegiados de la sociedad, salvaguardando al mismo tiempo la dignidad dada
por Dios a cada persona. Como nos recuerda el Papa León XIV, "nadie está
exento de esforzarse por garantizar el respeto de la dignidad de cada persona,
especialmente de los más frágiles y vulnerables, desde los no nacidos hasta los
ancianos, desde los enfermos hasta los desempleados, tanto los ciudadanos como
los inmigrantes". [18]
El Estado de Derecho
Hace diez años,
desde esta misma tribuna, el Papa Francisco nos recordó que "el trabajo de
las Naciones Unidas, de acuerdo con los principios establecidos en el Preámbulo
y los primeros artículos de su Carta fundacional, puede verse como el
desarrollo y la promoción del estado de derecho, basado en la comprensión de
que la justicia es una condición esencial para lograr el ideal de la
fraternidad universal". [19]
De hecho, para ser
justa, una sociedad debe basarse en el principio del Estado de Derecho, según
el cual la ley y no la voluntad arbitraria de los individuos, es soberana.[20] De hecho, como señaló San Agustín hace
unos 1600 años, si se elimina la justicia, los grandes reinos del mundo no son
más que bandas de criminales. [21]
En términos
prácticos, el estado de derecho implica la idea de restringir el ejercicio del
poder. Ninguna persona o grupo, independientemente de su condición, debe
reclamar la autoridad para violar la dignidad y los derechos de los demás o de
sus comunidades. Por lo tanto, siempre deben observarse los principios de
igualdad ante la ley, rendición de cuentas, aplicación equitativa de la ley,
separación de poderes, seguridad jurídica, debido proceso, prevención de
arbitrariedades, así como transparencia tanto en materia procesal como legal.
Erradicación de la pobreza y el hambre
La erradicación de
la pobreza y el hambre es una obligación moral arraigada en la dignidad
inherente a toda persona humana, creada a imagen y semejanza de Dios. La
pobreza no es simplemente una falta de recursos materiales, sino también un
asalto a la dignidad humana que priva a las personas del potencial dado por
Dios para florecer.
Como afirma el
Papa León XIV, "la continua tragedia del hambre y la desnutrición
generalizadas, que persiste en muchos países hoy en día, es más triste y
vergonzosa cuando nos damos cuenta de que, aunque la tierra es capaz de
producir suficientes alimentos para todos los seres humanos, y a pesar de los
compromisos internacionales con la seguridad alimentaria, es lamentable que
tantos pobres del mundo sigan careciendo de su pan de cada día". [22]
"La clave para vencer el hambre radica en compartir en lugar de acumular
con avidez. Esto es algo que quizás hayamos olvidado hoy porque, aunque se han
dado algunos pasos significativos, la seguridad alimentaria mundial continúa
deteriorándose, lo que hace cada vez más improbable que se logre el objetivo de
"Hambre Cero" de la Agenda 2030. […] Producir alimentos no es
suficiente: también es importante garantizar que los sistemas alimentarios sean
sostenibles y proporcionen dietas saludables y asequibles para todos. Se trata,
por tanto, de repensar y renovar nuestros sistemas alimentarios, desde una
perspectiva solidaria, superando la lógica de la explotación salvaje de la
creación y orientando mejor nuestros esfuerzos para cultivar y cuidar el medio
ambiente y sus recursos, para garantizar la seguridad alimentaria y avanzar
hacia una nutrición suficiente y saludable para todos". [23]
En un mundo de
riqueza y avances tecnológicos sin precedentes, es inaceptable que millones de
personas sigan sin tener acceso (al consumo que satisfaga) a las necesidades
básicas. La persistencia de la pobreza extrema, particularmente en las regiones
afectadas por conflictos, cambio climático y desigualdad sistémica, exige una
acción inmediata y colectiva. La Santa Sede hace un llamamiento a la comunidad
internacional para que dé prioridad al desarrollo humano integral con espíritu
de solidaridad, velando por que las políticas económicas y los programas de
desarrollo sitúen a la persona humana en el centro de su núcleo y favorezcan no
sólo el bienestar material, sino también el crecimiento espiritual y social.
En la lucha contra
la pobreza, el principio de solidaridad debe ir siempre acompañado del de
subsidiariedad. Esto permite que florezca el espíritu de iniciativa, que
constituye la base de todo el desarrollo social y económico de los países
pobres. Los pobres deben ser vistos "no como un problema, sino como
personas que pueden convertirse en los principales constructores de un futuro
nuevo y más humano para todos". [24]
Disparidades globales y cancelación de la deuda
Superar las
disparidades mundiales, ya sean económicas, sociales o ambientales, es un reto
serio. La Santa Sede enfatiza que cada individuo, creado a imagen y semejanza
de Dios, tiene derecho a los recursos y oportunidades necesarios para una vida
digna. Sin embargo, persisten grandes desigualdades en la riqueza, el acceso a
la educación, la atención médica, la seguridad alimentaria y las condiciones de
vida seguras, a menudo exacerbadas por la injusticia sistémica, los conflictos
y la degradación ambiental.
Por lo tanto, es
indispensable abordar sus causas estructurales, incluidos los sistemas
comerciales injustos, las prácticas laborales explotadoras y el acceso desigual
a los recursos. La carga de la deuda atrapa a las naciones en la pobreza y debe
ser cancelada como una cuestión de justicia. Además, proporcionar alivio de la
deuda a las naciones más pobres, garantizar la distribución justa de los bienes
mundiales e invertir en el desarrollo sostenible son pasos esenciales hacia la
justicia.
En este año
jubilar que celebra la Iglesia católica, la Santa Sede hace un llamamiento
"a las naciones más ricas [...] (a) reconocer la gravedad de tantas de sus
decisiones pasadas y determinar perdonar las deudas de los países que
nunca podrán pagarlas. Más que una cuestión de generosidad, es una cuestión de
justicia. Se agrava aún más hoy por una nueva forma de injusticia que
reconocemos cada vez más, a saber, que existe una verdadera "deuda
ecológica", especialmente entre el Norte y el Sur global, relacionada con
los desequilibrios comerciales con efectos sobre el medio ambiente y el uso
desproporcionado de los recursos naturales por parte de ciertos países durante
largos períodos de tiempo". [25]
El cuidado de la creación y la crisis climática
Tomarse en serio
la deuda ecológica es también una cuestión de "justicia ambiental",
que "ya no puede considerarse como un concepto abstracto o un objetivo
lejano. Es una necesidad urgente que implica mucho más que simplemente proteger
el medio ambiente. Porque es una cuestión de justicia, social, económica y
humana". [26]
La comunidad
internacional debe continuar la importante labor de cuidar la creación. [27] La
necesidad de perseverar en esta misión se ha hecho aún más evidente en los diez
años transcurridos desde que el Papa Francisco publicó la Carta Encíclica Laudato si' sobre el cuidado de nuestra casa común,
y la comunidad internacional adoptó el 12 de diciembre de 2015 el Acuerdo de
París sobre el clima.
Vivimos en un
contexto geopolítico caracterizado por un intenso conflicto y una crisis del
multilateralismo, por un lado, y una crisis climática con impactos evidentes y
significativos en los más vulnerables al cambio climático, los más pobres y las
generaciones futuras, que también son los menos responsables.
El Papa León XIV
escribe que "los fenómenos naturales extremos causados por los cambios
climáticos provocados por la actividad humana están creciendo en intensidad y
frecuencia, por no hablar de los efectos a medio y largo plazo de la devastación
humana y ecológica provocada por los conflictos armados. Hasta ahora, parecemos
incapaces de reconocer que la destrucción de la naturaleza no afecta a todos de
la misma manera. Cuando la justicia y la paz son pisoteadas, los más heridos
son los pobres, los marginados y los excluidos. El sufrimiento de las
comunidades indígenas es emblemático en este sentido". [28]
Esto representa
una clara amenaza para el bienestar de las generaciones futuras y la paz y la
seguridad. Requiere una respuesta firme y responsable y un compromiso de la
comunidad internacional. Una respuesta que no puede reducir la naturaleza
"a una moneda de cambio, una mercancía para ser intercambiada para obtener
ganancias económicas o políticas". [29]
Esto significa
reforzar el compromiso con la cooperación internacional en la promoción del
intercambio tecnológico y la implementación de la acción climática, así como
fortalecer los esfuerzos para promover la educación para una cultura del
cuidado que proponga nuevas formas de vida.
Migrantes y refugiados
Los migrantes se
encuentran entre las primeras víctimas de múltiples disparidades globales. No
solo se les niega su dignidad en sus países de origen, sino que también se
ponen en riesgo sus vidas, ya que ya no tienen los medios para formar una
familia, trabajar o alimentarse. La respuesta a las crisis de migración,
refugiados y desplazamiento debe trascender las consideraciones puramente
políticas y adoptar un enfoque ético, humanitario y solidario.
La Santa Sede subraya
que la dignidad humana inherente a los migrantes, refugiados y desplazados
internos debe defenderse independientemente de su estatus legal, nacionalidad,
etnia, religión o sexo. Las políticas y acciones deben priorizar su seguridad,
protección y trato humano, adhiriéndose al principio de no devolución e
implementando medidas para prevenir la violencia y la explotación. En este
contexto, se debe dar prioridad a la reunificación familiar, reconociendo el
papel vital de la familia en el desarrollo humano, la salud psicológica y la
estabilidad social.
Para reducir los
peligros asociados con la migración irregular, la Santa Sede insta a la
expansión de canales de migración seguros, ordenados y regulares para
contrarrestar las actividades de los traficantes y traficantes de personas,
evitando viajes peligrosos y a menudo mortales. La Santa Sede condena
enérgicamente el atroz crimen de la trata de personas y espera sinceramente que
se llegue a un consenso en torno a la Declaración Política en la próxima
Reunión de Alto Nivel para examinar el Plan de Acción Mundial para Combatir la
Trata de Personas.
Además, la Santa
Sede espera que el Segundo Foro de Examen de la Migración Internacional
reafirme los compromisos establecidos en el Pacto Mundial sobre Migración. Del
mismo modo, la Revisión del Progreso del Foro Mundial sobre los Refugiados en diciembre
de 2025 debería reforzar los compromisos existentes para garantizar que
continúe el progreso en el apoyo a los refugiados.
Inteligencia artificial (IA)
Junto a estos
desafíos, hay, como dice el Papa León XIV, "otra revolución industrial
[...] inteligencia artificial que plantea nuevos desafíos para la defensa de la
dignidad humana, la justicia y el trabajo". [30] En la tradición
cristiana, la inteligencia se considera un aspecto esencial de la humanidad,
creada a imagen de Dios. Si bien la IA es un logro tecnológico extraordinario,
imita la inteligencia humana que la diseñó, planteando nuevas preguntas
filosóficas y éticas. A diferencia de otros inventos, la IA se entrena en la
creatividad humana, produce artefactos que rivalizan o superan las capacidades
humanas, lo que genera preocupaciones sobre su impacto potencial en la
humanidad. De hecho, esta tecnología aprende y toma decisiones de forma
autónoma, adaptándose y proporcionando resultados que no fueron previstos por
sus programadores. Esto plantea preguntas fundamentales sobre ética y
seguridad.
Existe el riesgo
de que la IA promueva el "paradigma tecnocrático", que considera que
todos los problemas del mundo se pueden resolver solo a través de la
tecnología. Este paradigma a menudo subordina la dignidad humana y la
fraternidad en la búsqueda de la eficiencia, sin tener en cuenta las
dimensiones esenciales del bien y la verdad. Sin embargo, la dignidad humana
nunca debe ser violada en aras de la eficiencia. En cambio, la IA debe
utilizarse para promover y servir a un desarrollo integral más saludable, más
humano y más social.
A pesar del
inmenso potencial que ofrece la IA para promover el bienestar humano, la IA
nunca puede terminar suplantando el juicio moral y ético humano o disminuyendo
el valor único de la persona.
La Santa Sede
subraya la necesidad de desarrollar e implementar pautas éticas claras y marcos
regulatorios para la IA que salvaguarden la dignidad humana, garanticen la
transparencia, promuevan la rendición de cuentas y fomenten la inclusión.
Derechos de los trabajadores
Además, el uso
generalizado de la IA pone a muchos trabajadores en riesgo de perder sus
empleos. El trabajo no es simplemente un medio de sustento, sino una vocación a
través de la cual las personas participan en el acto creativo de Dios,
desarrollan sus talentos y construyen una sociedad justa.
El trabajo es una
expresión fundamental de la dignidad humana. Permite a las personas mantener a
sus familias, contribuir a la sociedad y crecer en virtud. Todo trabajo debe
ser reconocido como honorable, ya sea manual, intelectual o creativo, y ningún
trabajador debe estar sujeto a condiciones que degraden la dignidad que Dios le
ha dado.
Los trabajadores
tienen derecho a un salario digno que garantice un nivel de vida decente para
ellos y sus familias. Esto incluye el acceso a la vivienda, la educación, la
atención médica y las oportunidades de descanso. Los salarios deben reflejar el
valor de la persona humana y no ser impulsados únicamente por las fuerzas del
mercado. Los empleadores deben rechazar las prácticas de explotación que
priorizan las ganancias sobre la justicia y garantizar la igualdad de
remuneración por el mismo trabajo.
La Santa Sede
condena todas las prácticas de explotación que someten a los trabajadores a un
trabajo excesivo, condiciones peligrosas o tratos que violan su dignidad como
personas.
Es necesario un
sistema económico que dé prioridad a la creación de empleo, en particular para
los desempleados y subempleados, y fomente las oportunidades de emprendimiento.
Cuando las economías no logran generar suficiente empleo, existe la obligación
moral de proteger la dignidad de los trabajadores y sus familias brindando
apoyo social e implementando políticas equitativas.
Inversión en la familia
Los salarios
justos y las condiciones de trabajo sostenibles, especialmente para las
mujeres, también ayudan a construir la familia. La familia no existe para la
sociedad o el Estado, sino que la sociedad y el Estado existen para la familia.
Por lo tanto, la Santa Sede pide un compromiso renovado para apoyar a los
jóvenes que desean construir una familia. En un mundo donde prevalece la
división, el pacto matrimonial entre un hombre y una mujer es un medio para
superar las fuerzas que rompen las relaciones y las sociedades. La familia es
la primera comunidad en la que se experimenta la naturaleza social humana, y
hace una contribución única e insustituible a la sociedad.
VERDAD: ORIENTANDO EL MULTILATERALISMO Y LA CLARIDAD EN EL DISCURSO
Lenguaje inequívoco y no divisivo
Las verdaderas
relaciones y el diálogo requieren un lenguaje claro e inequívoco. De hecho,
cuando el lenguaje no es comúnmente acordado o se reinterpreta o se vuelve
ambiguo, los esfuerzos por el diálogo pueden ponerse en peligro. Se han hecho
muchos intentos de reinterpretar los derechos humanos fundamentales contenidos
en la Declaración Universal de Derechos Humanos. Lamentablemente, estas nuevas
interpretaciones no sólo dividen a la comunidad internacional, sino que a
menudo también distorsionan la visión de la naturaleza humana. En el contexto
actual, en el que existe una necesidad desesperada de diálogo multilateral
entre las naciones, el respeto y la comprensión mutuos requieren el uso de un
lenguaje claro y no divisivo.
SITUACIONES PARTICULARES
Señora Presidenta
Ucrania
De las muchas
crisis que afectan actualmente a la comunidad internacional, la guerra en
Ucrania es una de las más profundas y dolorosas. Su prolongada existencia está
convirtiendo ciudades que alguna vez fueron vibrantes en montones de escombros
y extinguiendo las sonrisas de los niños que deberían estar creciendo, jugando
en lugar de vivir en medio del sonido constante de las sirenas y en refugios.
Esta guerra debe
terminar ahora. No en un momento indefinido en el futuro, sino ahora mismo. Con
cada día que pasa, el número de víctimas aumenta, la destrucción se amplía y el
odio se profundiza. Cada día sin paz le roba algo a toda la humanidad.
Por esta razón, la
Santa Sede renueva el llamamiento hecho por el Papa León XIV para un alto el
fuego inmediato, que allanará el camino para un diálogo sincero y valiente.
Sólo a través de esto se puede silenciar el clamor de las armas y permitir que
se escuchen las voces de la justicia y la paz.
La Santa Sede hace
un llamamiento a todas las naciones aquí reunidas para que rechacen la
pasividad y apoyen concretamente cualquier iniciativa que pueda conducir a
negociaciones genuinas y a una paz duradera. Ha llegado el momento de defender
la paz y rechazar la lógica de la dominación y la destrucción.
Oriente Medio
La Santa Sede está
prestando mucha atención a la situación en el Oriente Medio con miras a lograr
una paz justa y duradera entre Israel y Palestina basada en una solución de dos
Estados, de conformidad con el derecho internacional y todas las resoluciones
pertinentes de las Naciones Unidas.
El Papa León XIV
insta encarecidamente a las partes involucradas, así como a la comunidad
internacional, a poner fin "al conflicto en Tierra Santa, que ha causado
tanto terror, destrucción y muerte". Imploró "que se libere a todos
los rehenes, que se alcance un alto el fuego permanente, que se facilite la
entrada segura de la ayuda humanitaria y que se respete plenamente el derecho
humanitario, especialmente la obligación de proteger a los civiles, así como
las prohibiciones del castigo colectivo, el uso indiscriminado de la fuerza y
el desplazamiento forzado de la población". [31]
Además, una
solución equitativa de la cuestión de Jerusalén basada en resoluciones
internacionales es esencial para lograr una paz justa y permanente. Cualquier
decisión o acción unilateral que altere el estatus especial de Jerusalén y el statu
quo es moral y legalmente inaceptable.
Siria
Con respecto a
Siria, la Santa Sede apoya la importancia de una transición pacífica y justa en
el país, así como la protección de los derechos de los sirios de todos los
orígenes étnicos y religiosos, sin discriminación. La independencia, la
soberanía y la integridad territorial de Siria deben respetarse plenamente, de
conformidad con el derecho internacional.
África
La Santa Sede
observa positivamente que la democracia en muchos países de África está
mostrando signos de progreso: hay un compromiso creciente con las elecciones
multipartidistas, la participación cívica y las reformas institucionales. Sin
embargo, siguen existiendo obstáculos importantes, como el autoritarismo, las
reformas constitucionales arbitrarias y la corrupción endémica, que alimentan
la desconfianza en las instituciones. La inestabilidad que aflige a muchos Estados
africanos genera desafíos profundos e interconectados, con graves repercusiones
sociales, económicas y humanitarias. La migración forzada, el desplazamiento
interno y el colapso de los servicios esenciales privan a millones de personas
de seguridad, salud y educación, mientras que el desempleo juvenil alimenta la
economía informal y, en algunos casos, el reclutamiento en grupos armados. Las
mujeres y los niños, en particular, sufren violencia y explotación de todo
tipo.
En este escenario,
el Sahel, Cabo Delgado y algunas áreas del Cuerno de África emergen como zonas
de inestabilidad. De hecho, la amenaza yihadista, la pobreza endémica, el
tráfico ilícito, la crisis climática y los conflictos internos convergen en una
espiral que pone en riesgo la vida de millones de personas, a pesar de los
esfuerzos de los gobiernos locales. La deserción escolar causada por la crisis
de seguridad expone a muchos menores a graves peligros, comprometiendo el
futuro del continente y fomentando nuevas formas de marginación.
Frente a estos
desafíos, la resiliencia de las comunidades africanas, especialmente de los
jóvenes, sigue siendo un recurso esencial que debe apoyarse con inversiones
específicas en educación, salud, infraestructura y modelos de gobernanza inclusivos.
Más que nunca, es
esencial un compromiso coherente y duradero de la comunidad internacional,
basado en una cooperación genuina, el respeto de las necesidades locales y la
responsabilidad compartida, para apoyar a los países africanos en su camino hacia
la estabilidad, la paz y el desarrollo económico.
República Democrática del Congo
El deterioro de la
situación en el este de la República Democrática del Congo (RDC) es motivo de
preocupación para la Santa Sede. Las provincias de Ituri, Kivu del Norte y Kivu
del Sur están experimentando tensiones étnicas, violencia perpetrada por grupos
rebeldes, enfrentamientos armados, graves violaciones de los derechos humanos y
disputas sobre la explotación de los recursos naturales. El país se enfrenta
desde hace años a una de las crisis multidimensionales más complejas del mundo,
caracterizada por una situación de seguridad inestable y una emergencia
humanitaria cada vez más grave que implica desnutrición aguda y desplazamientos
masivos.
La Santa Sede
acoge con satisfacción la firma del Acuerdo General de Paz entre la RDC y el
grupo armado M23, así como el Acuerdo de Paz firmado por los ministros de
Asuntos Exteriores congoleño y ruandés, que tiene como objetivo poner fin a
décadas de combates en el este del país. Sin embargo, se temen nuevas olas de
violencia. En julio pasado, las Fuerzas Democráticas Aliadas (ADF) llevaron a
cabo un brutal ataque terrorista contra una iglesia en Komanda, Ituri, que
resultó en la muerte de más de 40 fieles. La retirada de la Misión de
Estabilización de las Naciones Unidas en la República Democrática del Congo
(MONUSCO) plantea dudas sobre su capacidad para cumplir su mandato y hacer
frente a los desafíos actuales.
Es esencial
fortalecer el apoyo de la comunidad internacional y los esfuerzos de mediación
diplomática y política para garantizar que las partes cumplan sus compromisos y
encuentren una solución estable y adecuada a la situación actual.
Sudán
El conflicto
fratricida en Sudán también es motivo de grave preocupación, ya que sigue
causando muerte y destrucción, infligiendo sufrimiento a la población civil. La
Santa Sede renueva enérgicamente su llamamiento para un cese inmediato de las hostilidades
y el inicio de negociaciones genuinas, el único medio por el cual todo el
pueblo sudanés puede forjar un futuro de paz y reconciliación. Los involucrados
deben comprender que ahora es el momento de la responsabilidad, la acción
concreta y la solidaridad. Deben promover el diálogo entre las partes y adoptar
medidas urgentes para aliviar la crisis humanitaria en curso. El dolor del
pueblo sudanés clama por ser escuchado, perforando el silencio del mundo. Ya no
hay espacio para la indiferencia.
Sudán del Sur
La Santa Sede
sigue de cerca los acontecimientos en Sudán del Sur y pide a todos los actores
políticos que se comprometan con el camino del diálogo y la colaboración, y que
apliquen el Acuerdo de Paz de 2018 con sinceridad y responsabilidad, como base
para construir una convivencia pacífica y justa. La Santa Sede invita también a
la comunidad internacional a apoyar generosamente a esta joven nación en su
camino hacia la paz y la reconciliación, y a proporcionar la ayuda humanitaria
necesaria para aliviar el sufrimiento de la población. Esto contribuirá a
construir un futuro de esperanza y dignidad para todos los sudsudaneses.
Narcotráfico
En muchas partes
del mundo, particularmente en América Latina, el narcotráfico está corroyendo
sociedades y causando violencia extrema. La Santa Sede está profundamente
preocupada por este complejo fenómeno, que a menudo está relacionado con
problemas sociales no resueltos en diferentes países. Incluye el cultivo de
coca, la producción de sustancias alucinógenas sintéticas y su
comercialización. Estas actividades son llevadas a cabo por organizaciones
criminales que operan en todo el mundo. Junto con los esfuerzos conjuntos de
los Estados para combatir el tráfico de drogas, la Santa Sede enfatiza la
importancia de invertir en el desarrollo humano, como la educación y la
creación de empleo, para evitar que las personas se involucren
involuntariamente.
Situación en el Caribe
La Santa Sede
también está preocupada por las crecientes tensiones en el Mar Caribe y pide
moderación para evitar cualquier acción que pueda desestabilizar la convivencia
entre las naciones y socavar el derecho internacional.
Haití
La dramática
situación en Haití también está siendo seguida de cerca por la Santa Sede. El
país está plagado de violencia de todo tipo, trata de personas, exilio forzado
y secuestros. La Santa Sede espera que, con el apoyo necesario y concreto de la
comunidad internacional, se puedan crear las condiciones sociales e
institucionales que permitan a los haitianos avanzar hacia la paz y la
seguridad.
Nicaragua
La Santa Sede está
prestando mucha atención a la situación en Nicaragua y espera que la libertad
religiosa y otros derechos fundamentales de las personas y de la sociedad sean
adecuadamente garantizados. La Santa Sede reitera la necesidad de un diálogo
sincero, respetuoso y constructivo para encontrar soluciones que favorezcan la
paz y la armonía en el país.
Asia meridional
En cuanto al
sudeste asiático, numerosas situaciones de inestabilidad y conflicto están
exacerbando aún más las preocupaciones humanitarias de larga data. En Myanmar,
cuatro años y medio de conflicto interno han dejado devastada a la población
local. Solo en el estado de Rakhine, más de 2 millones de personas corren el
riesgo de morir de hambre, y la población Rohingya sigue sufriendo
discriminación por parte de grupos armados y autoridades militares por igual.
En esta situación
de conflicto duradero, la delincuencia transnacional va en aumento. El tráfico
y el consumo de drogas y la trata de personas han experimentado un aumento
preocupante en el sudeste asiático. El fenómeno de los llamados centros de estafa,
donde las personas víctimas de la trata se ven obligadas a engañar a las
personas en línea para que envíen dinero a las redes criminales, es
particularmente preocupante. Investigaciones recientes sugieren que hay
decenas, si no cientos, de miles de personas víctimas de la trata en estos
centros, ubicados principalmente a lo largo de las fronteras entre Myanmar,
Tailandia, China, Camboya y Laos. Esta industria multimillonaria crea millones
de víctimas que son víctimas de las estafas que se perpetran. Sólo mediante los
esfuerzos concertados de la comunidad internacional se puede abordar
adecuadamente la delincuencia transnacional.
Para garantizar el
bien común de la sociedad, es esencial defender el estado de derecho. El
mantenimiento de la justicia, la transparencia y el respeto de las libertades
civiles y políticas son aún más importantes en los períodos de transición política.
En este contexto,
la solidaridad internacional y regional es vital. La Santa Sede alienta los
esfuerzos de la Asociación de Naciones del Asia Sudoriental (ASEAN), sobre la
base de sus principios de respeto mutuo, no injerencia, creación de consenso y
resolución pacífica de disputas, para fomentar procesos de consolidación de la
paz inclusivos y dirigidos localmente.
Balcanes
La Santa Sede
sigue de cerca los acontecimientos en los Balcanes Occidentales, en particular
en Bosnia y Herzegovina. Los países balcánicos están conectados con los valores
europeos por razones históricas, culturales y geográficas, y aspiran
institucionalmente a integrarse con Estados que ya pertenecen a la Unión
Europea. Es crucial que las diferencias étnicas, culturales y religiosas no
conduzcan a la división, sino que se conviertan en una fuente de
enriquecimiento para Europa y el mundo en su conjunto. La Santa Sede sostiene
que los problemas históricos y actuales que afectan a la región solo pueden
resolverse a través del diálogo y la colaboración.
Cáucaso
La Santa Sede, al
tiempo que reconoce los acuerdos de paz entre Armenia y Azerbaiyán firmados en
agosto, invita a los dos países a continuar en el camino de la reconciliación
para lograr una paz estable y duradera en el Cáucaso Meridional.
Señora Presidenta
Multilateralismo efectivo basado en el diálogo
Con motivo del 80º
aniversario de las Naciones Unidas, la Santa Sede reafirma la importancia
perdurable de esta institución y el importante bien que ha realizado en
numerosos frentes desde su fundación en 1945. Las Naciones Unidas siguen siendo
un foro vital en el que todas las naciones participan en el diálogo como
iguales soberanos para hacer frente a los desafíos mundiales.
Sin embargo,
debemos reconocer las limitaciones y deficiencias de las Naciones Unidas, así
como la creciente crisis de credibilidad dentro del sistema multilateral. En
lugar de eclipsar los logros de la ONU, estos desafíos deberían inspirar un compromiso
renovado con su revitalización.
Existe un
creciente acuerdo general en la comunidad internacional sobre la necesidad de
reformar esta institución redescubriendo su fundamento y adaptándolo para
reflejar las necesidades de la era actual. Como afirma el Papa León XIV,
"este esfuerzo, en el que todos estamos llamados a participar, puede
comenzar por eliminar las causas profundas de todos los conflictos y todo
impulso destructivo de conquista. Exige una voluntad genuina de entablar un
diálogo, inspirada por el deseo de comunicarse en lugar de chocar. Como
resultado, es necesario dar nueva vida a la diplomacia multilateral y a las
instituciones internacionales concebidas y diseñadas principalmente para
remediar eventuales disputas dentro de la comunidad internacional". [32]
La Santa Sede pide
un nuevo compromiso con los principios originales consagrados en la Carta de
las Naciones Unidas, que siguen siendo tan relevantes hoy como siempre. Es
importante resistir la tentación de reemplazar estos compromisos fundacionales
con nuevas ideas o programas que corren el riesgo de diluir la misión de la
ONU. Un elemento central de esta misión es lograr un equilibrio entre los
cuatro pilares de las Naciones Unidas: promoción de los derechos humanos,
mantenimiento de la paz y la seguridad internacionales, logro del desarrollo
sostenible y defensa del estado de derecho. El estado de derecho, en
particular, es la condición sine qua non de un orden internacional
justo, que proporciona la base para todos los demás esfuerzos.
Este aniversario
brinda la oportunidad de reforzar la posición de las Naciones Unidas como un
faro de esperanza y una fuerza para el bien para abordar las necesidades más
urgentes de la humanidad.
Citas
[1] Pope Leo XIV,
First blessing “Urbi et Orbi”, 8 May 2025.
[2] Cfr. Pope Leo
XIV, Address to the members of the Diplomatic Corps Accredited to the Holy See,
16 May 2025.
[3] Pope Leo XIV,
Address to the members of the Diplomatic Corps Accredited to the Holy See, 16
May 2025.
[4] Vatican
Council II, Gaudium et Spes, 77.
[5] Pope Leo XIV,
Message to the participants in the 44th Session of the FAO
Conference, 30 June 2025.
[6] Cfr. Pope
Francis, Spes non confundit, 16; Pope Francis, Address to the
Conference of the Parties to the United Nations Framework Convention on Climate
Change, 2 December 2023.
[7] Pope
Francis, Urbi er Orbi, 20 April 2025.
[8] Stockholm
International Peace Research Institute (SIPRI). "World Military
Expenditure Reaches $2.72 Trillion in 2024." SIPRI, 2024. Available at: https://www.sipri.org.
[9] Pope Francis,
Address to the participants in The International Symposium “Prospects for a
World Free of Nuclear Weapons And For Integral Disarmament”, 10 November 2017.
[10] Pope Francis,
Address on Nuclear Weapons, Atomic Bomb Hypocenter Park (Nagasaki), 24 November
2019.
[11] Pope Leo XIV,
Message to the participants in the 44th Session of the FAO
Conference, 30 June 2025.
[12] Vatican
Council II, Gaudium et Spes, 79 §4.
[13] Cfr.
Compendium of the social doctrine of the Church, 502-503.
[14] Pope Leo XIV,
Address to Participant in the Plenary Session of the “Reunion of aid agencies
for Oriental Churches” (ROACO), 26 June 2025
[15] Cfr. Vatican
II, Dignitatis Humanae, 2.
[16] Pope Leo XIV,
Address to the members of the Diplomatic Corps Accredited to the Holy See, 16
May 2025.
[17] Cfr. Pope
John Paul II, Evangelium Vitae, 19-20
[18] Pope Leo XIV,
Address to the members of the Diplomatic Corps Accredited to the Holy See, 16
May 2025.
[19] Pope Francis,
Address to the Unite Nations General Assembly, 25 September 2015.
[20] Cf. Compendium
of the social doctrine of the Church, 408.
[21] Saint
Agustine, De civitate Dei, Book IV, Chapter 4: “Remota itaque
iustitia, quid sunt regna nisi magna latrocinia? Quid et ipsa latrocinia nisi
parva regna?”
[22] Pope Leo XIV,
Message to the participants in the 44th Session of the FAO
Conference, 30 June 2025.
[24] Pope John
Paul II, Message for the World Day of Peace, 1 January 2000.
[25] Pope
Francis, Spes non confundit, 16
[26] Pope Leo XIV,
Message for the 10th World Day of Prayer for the Care of
Creation, 1 September 2025.
[27] Cfr. Pope Leo
XIV, Homily in the Holy Mass for the Care of Creation, Borgo Laudato si’, 9
July 2025.
[28] Pope Leo XIV,
Message for the 10th World Day of Prayer for the Care of
Creation, 1 September 2025.
[30] Pope Leo XIV,
Address to the College of Cardinals, 10 May 2025.
[31] Pope Leo XIV,
General Audience, 27 August 2025.
[32] Pope Leo XIV,
Address to the members of the Diplomatic Corps Accredited to the Holy See, 16
May 2025.
Original text: English:
https://press.vatican.va/content/salastampa/it/bollettino/pubblico/2025/09/29/0687/01219.html
Intervento di S.E. Mons. Paul
Richard Gallagher, Segretario per i Rapporti con gli Stati e le Organizzazioni
Internazionali in occasione dell’ottantesima Assemblea Generale delle Nazioni
Unite, 29.09.2025
Pubblichiamo di seguito
l’intervento che S.E. Mons. Paul Richard Gallagher, Segretario per i Rapporti
con gli Stati e le Organizzazioni Internazionali, pronuncia in occasione
dell’ottantesima Assemblea Generale delle Nazioni Unite:
Intervento di S.E. Mons. Paul
Richard Gallagher
Statement by His Excellency
Archbishop Paul Richard Gallagher
Secretary for the Relations with
States and International Organizations
Head of the Delegation of the Holy
See
at the General Debate of the
High-Level Week at the Opening of the 80th Session of the
United Nations General Assembly
New York, 29 September 2025
Better Together: 80 years and more
for peace, development and human rights.
Madam President,
I am pleased to convey the warm
greetings and blessings of Pope Leo XIV to you and the representatives of the
Nations gathered here, and to congratulate you on your election to lead this
assembly.
At the outset, I would like to
thank this General Assembly for the tribute paid to Pope Francis following his
demise last April.
As you may all know, when Pope Leo
XIV was elected, his first words to the World were “Peace be with you all. […]
A peace that is unarmed and disarming, humble and persevering.”[1] In a world
torn by wars and conflicts, he made peace to be his first message.
Madam President,
The theme chosen for this year’s
General Debate: “Better Together: Eighty Years and More for Peace, Development
and Human Rights” highlights the ongoing importance of multilateral cooperation
in addressing global issues. This is particularly pertinent this year as the
international community commemorates the establishment of the United Nations in
1945. It is an opportune moment to reaffirm the Organization’s core values of
fostering international peace, development and universal human rights – values
that are all the more important in an increasingly fragmented world.
It is crucial for the international
community to take collective action to prevent and end conflicts, combat
poverty and advance human rights, solemnly declared in the 1948 Universal
Declaration, and one of the most important achievements of this Organization.
It is important to remember that isolationism leads to unpredictable
instability, whereas unity fosters responsible resilience and shared progress.
This is strikingly evident in the current circumstances, where escalating
geopolitical tensions, a raging climate crisis, widening inequalities and
rising poverty demand renewed global solidarity. The United Nations must adapt
itself to a transformed world and maintain its effectiveness in the face of
emerging threats such as environmental degradation and technological
disruption, which no single country can tackle alone.
As representatives of all the
nations of the globe, we are united by our shared humanity, created in the
image and likeness of God, called to live in fraternity, solidarity, and mutual
respect. Guided by the timeless teachings of the Catholic Church, the Holy See
intends to remain a voice for the voiceless, advocating for a world where peace
prevails over conflict, justice triumphs over inequality, rule of law
supersedes power, and where truth illuminates the path to authentic human
flourishing.
In a world grappling with mounting
challenges, it is necessary to recommit to the foundational pillars of Peace,
Justice, and Truth.[2] It is imperative to explore and build on these pillars,
while drawing lessons from history to forge a more equitable future.
Madam President,
Peace
Peace is both universal and
fundamental to a well-ordered, values-based society. Peace is not the mere
absence of war or conflict. It cannot be reduced exclusively to maintaining a
balance of power between adversaries. Rather, it is rooted in mutual respect
and on a proper understanding of the human person, necessitating the
establishment of an order based on justice and charity. Pope Leo XIV describes
peace as “an active and demanding gift. It engages and challenges each of us,
regardless of our cultural background or religious affiliation, demanding first
of all that we work on ourselves. Peace is built in the heart and from the
heart, by eliminating pride and vindictiveness and carefully choosing our
words. For words too, not only weapons, can wound and even kill.”[3]
A peaceful and prosperous society
can be built through a constant daily commitment to restoring the order
intended by God, which flourishes when each person recognizes and assumes his
or her role in promoting it. To prevent conflict and violence, peace must be
deeply rooted in the heart of every individual, so that it can spread through
families and the various associations within society, until the entire
political community is involved. Only in a context characterized by respect for
justice, it becomes possible to develop a culture of authentic peace that can
influence the entire international community. Indeed, “peace on earth cannot be
obtained unless personal well-being is safeguarded and men freely and
trustingly share with one another the riches of their inner spirits and their
talents.”[4]
Peacemaking requires the rejection
of hatred and vengeance in favor of dialogue and reconciliation. “Never before
has it been more urgent than it is now for us to become peacemakers working for
the common good, for what is good for all and not just for the few”.[5] The
Holy See commends those who build bridges across divides through non-violent
means. Their courageous acts illuminate the path to fraternity, through which
all are called to be artisans of peace in a culture of encounter.
The international community must
therefore prioritize diplomacy over division, redirecting resources from
instruments of war to initiatives that promote justice, dialogue and the
uplifting of the poor and of those most in need. The Holy See renews its proposal
for a global fund, sustained by a fraction of military expenditures, to
eradicate poverty and hunger, promote sustainable development and address
climate change.[6] These are indispensable foundations of lasting peace.
Disarmament
One of the first steps towards
achieving peace is the building trust. Massive rearmament undermines this goal,
as it creates new threats and exacerbates people’s fears. In fact, “no peace is
possible without true disarmament [and] the requirement that every people
provide for its own defense must not turn into a race to rearmament.”[7] The
continuous growth of global military expenditures reaching an unprecedented
$2.72 trillion in 2024,[8] perpetuates cycles of violence and division
diverting resources from the urgent needs of the poor and those in vulnerable
situations.
Disarmament is not merely a
political or strategic necessity, but, above all, a moral imperative, rooted in
the recognition of the sacredness of human life and the interconnectedness of
the human family. It is of great concern that a number of States are
withdrawing their commitments to international disarmament treaties. The Holy
See urgently calls upon the international community not to lose sight of the
importance of pursuing multilateral disarmament agreements, and of striving to
reduce stockpiles of conventional and nuclear arms, as well as to tirelessly
work to strengthen non-proliferation mechanisms and to foster
confidence-building measures to guarantee a common security.
The Holy See thus calls for the
full implementation and the strengthening of the legal regimes set forth by
States party to the Treaty on the Non-Proliferation of Nuclear Weapons (NPT),
the Comprehensive Nuclear-Test-Ban Treaty (CTBTO) and the Treaty on the
Prohibition of Nuclear Weapons (TPNW). Furthermore, nuclear possessing States
should take concrete steps to reduce their nuclear stockpiles, halt the
modernization of their arsenals, and foster transparent dialogue to build trust
among Nations. Resources should be redirected towards education, healthcare,
and sustainable development, with the ultimate goal of achieving a nuclear-free
world.
The production and stockpiling of
nuclear weapons is a grave offense against peace, as it diverts resources from
promoting integral human development towards instruments of destruction. It is
estimated that there are over 12,000 warheads worldwide, with a combined
explosive power of 1.5 gigatons, which is equivalent to more than 100,000
Hiroshima-type bombs.
80 Years Since the First Nuclear
Test and Hiroshima
This year marks 80 years since the
first nuclear test in 1945, as well as the dramatic atomic bombings of
Hiroshima and Nagasaki. These events that scarred humanity and exposed the
fragility of our shared existence highlight the moral imperative of the urgent
need for nuclear and general disarmament. The Holy See has no doubts that a
world free from nuclear weapons is both necessary and possible. The recourse to
such armaments is always disproportionate and therefore immoral. Furthermore,
no just or reasonable motive can justify possessing such weapons given their
annihilating power and the associated risks. The Holy See is convinced that
their possession and use is dangerous, a threat to humanity and deeply immoral
and therefore “must be considered an illegal means of warfare.”[9] Meanwhile,
the “response to the threat of nuclear weapons must be joint and concerted,
inspired by the arduous yet constant effort to build mutual trust and thus
surmount the current climate of distrust.”[10]
Respect for International
Humanitarian Law
In a world thorn by wars and
conflicts respect for international humanitarian law constitutes another pillar
of peace since it safeguards human dignity amid armed conflicts. Violations –
such as attacks on non-combatants, hospitals, schools and churches – are grave
war crimes. Sadly, we are also “currently witnessing with despair the
iniquitous use of hunger as a weapon of war”.[11]
“The mere fact that war has
regrettably broken out does not mean that everything becomes licit between the
warring parties.”[12] It should be clear that military personnel remain fully
responsible for any violation of the rights of individuals and peoples, or of
the norms of international humanitarian law. Such actions cannot be justified
by obedience to orders from superiors. Those enlisted in the armed forces are
expected to uphold the principles of good faith, truth and justice on a global
scale. Many are those who, in such circumstances, have sacrificed their lives
for these values and in defense of innocent lives.[13]
Pope Leo XIV has lamented that “it
is troubling to see that the force of international law and humanitarian law
seems no longer to be binding, replaced by the alleged right of the stronger to
impose themselves without limits. This is unworthy of our humanity, shameful
for all mankind and for the leaders of nations. After centuries of history, how
can anyone believe that acts of war bring about peace and not backfire on those
who commit them?”[14]. The Holy See urges all States to ensure full implementation
of and respect for the Geneva Conventions, and calls for education on the
principles of international humanitarian law, training for armed forces, and
punishment of violators. In this context, the Holy See acknowledges the immense
challenges faced by humanitarian workers, including threats to their safety,
restricted access to those in need, and inadequate resources.
Madam President,
Freedom of Religion and Persecution
of Christians
Freedom of thought, conscience and
religion is another cornerstone of peace, yet persecution of religious
minorities, particularly Christians, persists globally. Christians across the
world are subjected to severe persecution, including physical violence,
imprisonment, forced displacement, and martyrdom. Over 360 million Christians
live in areas where they experience high levels of persecution or
discrimination, with attacks on churches, homes, and communities intensifying
in recent years. Data show that Christians are the most persecuted group
globally, yet the international community seems to be turning a blind eye to
their plight.
However, freedom of religion is not
simply freedom from persecution; it is a freedom to profess one’s faith either
alone or in a community with others, in public or private, in teaching,
practice, worship and observance. Religious freedom encompasses other freedoms,
including freedom of thought, conscience, expression, assembly and association.
For religious freedom, which is willed by God and inscribed in human nature, to
be exercised, there should be no obstacles in its way. In fact, each and every
person, endowed with reason and free will, has a moral obligation to seek the
Truth, and, once it is known, to adhere to it and to order his or her lives in
accordance with its demands.[15] The dignity of the individual and the nature
of the quest for the ultimate truth require that everyone should be free from
constraints regarding religion. Society and the State must not force someone to
act against his or her conscience, nor prevent anyone from acting in accordance
with it.
60 Years Since Nostra Aetate
Religious freedom goes hand in hand
with interreligious dialogue, and while the former is the responsibility of the
States, the latter is the responsibility of religions. Any interference by an
authority in interreligious dialogue is a breach of the freedom of religion.
Interreligious dialogue is not merely an exchange of ideas but a shared journey
towards mutual respect, justice, and peace. In a world scarred by religious
extremism, cultural polarization, and conflicts often fuelled by
misunderstanding, such dialogue is a moral imperative. It requires humility,
openness, and a commitment to active listening to ensure that differences
enrich rather than divide. It is also necessary to protect religions from
exploitation and instrumentalization.
The Holy See is at the forefront of
religious dialogue, and this year it is marking the 60th anniversary
of Nostra Aetate, the landmark declaration of the Second Vatican
Council on the relation between the Catholic Church and non-Christian
religions. Promulgated on 28 October 1965, Nostra Aetate was a
transformative call to reject prejudice and embrace the universal dignity of
every human person, created in the image and likeness of God. It paved the way
for a new era of understanding, particularly in Catholic-Jewish relations, and
promoted respect for all religious traditions. Over the past six decades, the
principles of Nostra Aetate have inspired countless
initiatives for dialogue, reconciliation, and cooperation, ranging from
interreligious meetings to joint efforts to address global challenges such as
poverty, migration, and climate change.
Madam President,
Justice: Safeguarding Dignity and
Promoting the Common Good
Pope Leo XIV affirms clearly that
“working for peace requires acting justly. […] In this time of epochal change,
the Holy See cannot fail to make its voice heard in the face of the many
imbalances and injustices that lead, not least, to unworthy working conditions
and increasingly fragmented and conflict-ridden societies. Every effort should
be made to overcome the global inequalities – between opulence and destitution
– that are carving deep divides between continents, countries and even within
individual societies.”[16]
Dignity of the Human Person
In our troubled world, the dignity
of the human person must be placed at the centre of all our endeavours. The
dignity of each individual is inherent and not contingent upon utility or
circumstance, and must therefore be upheld in every policy, law, and action.
This principle compels the rejection of all forms of exploitation,
discrimination, and violence, which dehumanize and fracture our global family.
Instead, it is an obligation to uphold the fundamental human rights and
freedoms as enshrined in the Universal Declaration of Human Rights.
The Holy See urges the
international community to renew its commitment to fostering conditions where
human dignity can flourish. This includes ensuring access to basic needs such
as food, clean water, shelter, health-care, and education, as well as protecting
the poor and those in need, including refugees, migrants, and those persecuted
for their beliefs.
This also means defending the right
to life of every person. Having witnessed the horrors of war and the
consequences of those who claim omnipotence by deciding over the life and death
of their brothers and sisters, the founders of the United Nations rightly
affirmed that no power can stand above the inherent dignity and sanctity of
human life. The Holy See is and has always been unwavering in its support and
promotion of the right to life, from conception to its natural end, as a
fundamental prerequisite to the exercise of all other rights, and emphasizes
the illegitimacy of every form of procured abortion and of euthanasia. Rather
than promoting a culture of death, resources should be allocated to protecting
life and helping those facing difficult or even tragic situations to make
life-affirming decisions, including by enabling those mothers to give birth to
the child in their womb. Moreover, resources should be allocated to ease the
burden of human suffering during illness through adequate health and palliative
care. It should be clear that there is only a right to life, and that no
opposite to this can ever exist, even if it is falsely flagged as freedom.
Indeed, when freedom shuts out even
the most obvious evidence of an objective and universal truth, which is the
foundation of personal and social life, then the person ends up by his
subjective and changeable opinion or interest. This view of freedom leads to a
serious distortion of life in society. At that point, everything becomes
negotiable and open to bargaining, even the first of the fundamental rights,
the right to life.[17]
Another issue that endangers the
inviolable dignity of human beings by reducing them to mere products is the
practice of so-called surrogate motherhood, which represents a grave violation
of the dignity of the woman and the child. The Holy See renews its call for an
international ban of this deplorable practice.
True progress is not measured by
power or wealth, but by uplifting the least privileged in society while
safeguarding the God-given dignity of every person. As Pope Leo XIV reminds us,
“no one is exempted from striving to ensure respect for the dignity of every
person, especially the most frail and vulnerable, from the unborn to the
elderly, from the sick to the unemployed, citizens and immigrants alike.”[18]
The Rule of Law
Ten years ago, from this very
rostrum, Pope Francis reminded us that “the work of the United Nations,
according to the principles set forth in the Preamble and the first Articles of
its founding Charter, can be seen as the development and promotion of the rule
of law, based on the realization that justice is an essential condition for
achieving the ideal of universal fraternity.”[19]
Indeed, in order to be just, a
society must be based on the principle of the Rule of Law, whereby the law and
not the arbitrary will of individuals, is sovereign.[20] In
fact, as Saint Augustine noted some 1600 years ago, that if justice is removed,
the great kingdoms of the world are nothing more than gangs of criminals.[21]
In practical terms, the rule of law
involves the idea of restraining the exercise of power. No individual or group,
regardless of his or her status, should claim the authority to violate the
dignity and rights of others or of their communities. Therefore, the principles
of equality before the law, accountability, the equitable application of the
law, the separation of powers, legal certainty, due process, the prevention of
arbitrariness, as well as transparency in both procedural and legal matters,
must always be observed.
Eradication of Poverty and Hunger
Eradication of poverty and hunger
is a moral obligation rooted in the inherent dignity of every human person,
created in the image and likeness of God. Poverty is not merely a lack of
material resources, but also an assault on human dignity that deprives
individuals of the God-given potential to flourish.
As Pope Leo XIV affirms, “the
continuing tragedy of widespread hunger and malnutrition, which persists in
many countries today, is sadder and more shameful when we realize that,
although the earth is capable of producing enough food for all human beings,
and despite international commitments to food security, it is unfortunate that
so many of the world’s poor still lack their daily bread.”[22] “The key to
overcoming hunger lies in sharing rather than in greedily hoarding. This is
something we may have forgotten today because, although some significant steps
have been taken, global food security continues to deteriorate, making it
increasingly unlikely that the ‘Zero Hunger’ goal of the 2030 Agenda will be
achieved. […] Producing food is not enough: it is also important to ensure that
food systems are sustainable and provide healthy and affordable diets for all.
It is therefore a matter of rethinking and renewing our food systems, from a
perspective of solidarity, overcoming the logic of the savage exploitation of
creation and better guiding our efforts to cultivate and care for the
environment and its resources, to ensure food security and move towards
sufficient and healthy nutrition for all.”[23]
In a world of unprecedented wealth
and technological advancement, it is unacceptable that millions still lack
access to basic necessities. The persistence of extreme poverty, particularly
in regions afflicted by conflict, climate change and systemic inequality,
demands immediate and collective action. The Holy See calls upon the
international community to prioritize integral human development in a spirit of
solidarity, ensuring that economic policies and development programmes place
the human person at their core and foster not only material well-being but also
spiritual and social growth.
In the fight against poverty, the
principle of solidarity must always be accompanied by that of subsidiarity.
This allows the spirit of initiative to flourish, forming the basis of all
social and economic development in poor countries. The poor should be seen “not
as a problem, but as people who can become the principal builders of a new and
more human future for everyone”.[24]
Global Disparities and Debt
Cancellation
Overcoming global disparities,
whether economic, social or environmental, is a serious challenge. The Holy See
emphasises that every individual, created in the image and likeness of God, is
entitled to the resources and opportunities necessary for a dignified life.
However, vast inequalities in wealth, access to education, healthcare, food
security and safe living conditions persist, often exacerbated by systemic
injustice, conflict and environmental degradation.
Therefore, it is indispensable to
address their structural causes, including unjust trade systems, exploitative
labour practices and unequal access to resources. Debt burdens trap nations in
poverty, and must be cancelled as a matter of justice. Moreover, providing debt
relief to the poorest nations, ensuring the fair distribution of global goods
and investing in sustainable development are all essential steps toward
justice.
In this Jubilee year that is being
celebrated by the Catholic Church, the Holy See appeals “to the most affluent
nations […] to acknowledge the gravity of so many of their past decisions and
determine to forgive the debts of countries that will never be
able to repay them. More than a question of generosity, this is a matter of
justice. It is made all the more serious today by a new form of injustice which
we increasingly recognize, namely, that a true ‘ecological debt’ exists,
particularly between the global North and South, connected to commercial
imbalances with effects on the environment and the disproportionate use of
natural resources by certain countries over long periods of time”.[25]
Care for creation and the climate
crisis
Taking the ecological debt
seriously is also an issue of ‘environmental justice’, which “can no longer be
regarded as an abstract concept or a distant goal. It is an urgent need that
involves much more than simply protecting the environment. For it is a matter
of justice – social, economic and human.”[26]
The international community needs
to continue the important work of caring for creation.[27] The need to
persevere in this mission has become all the more apparent in the ten years
since Pope Francis published the Encyclical letter Laudato si’ on
Care for Our Common Home, and the international community adopted on 12
December 2015 the Paris Agreement on climate.
We are living in a geopolitical
context characterized by intense conflict and a crisis of multilateralism on
the one hand, and a climate crisis with evident and significant impacts on
those most vulnerable to climate change, the poorest and the future generations,
who are also the least responsible.
Pope Leo XIV writes that “Extreme
natural phenomena caused by climate changes provoked by human activity are
growing in intensity and frequency, to say nothing of the medium and long-term
effects of the human and ecological devastation being wrought by armed
conflicts. As yet, we seem incapable of recognizing that the destruction of
nature does not affect everyone in the same way. When justice and peace are
trampled underfoot, those who are most hurt are the poor, the marginalized and
the excluded. The suffering of indigenous communities is emblematic in this
regard”.[28]
This poses a clear threat to the
wellbeing of future generations, and peace and security. It requires a strong,
responsible response and commitment by the international community. A response
that cannot reduce nature “to a bargaining chip, a commodity to be bartered for
economic or political gain.”[29]
This means reinforcing the
commitment to international cooperation in promoting technological sharing and
implementing climate action, as well as strengthening efforts to promote
education for a culture of care that proposes new ways of living.
Migrants and Refugees
Migrants are among the first
victims of multiple global disparities. Not only is their dignity denied in
their home countries, their lives are also put at risk as they no longer have
the means to start a family, to work, or to feed themselves. The response to
the crises of migration, refugees, and displacement should transcend purely
political considerations and embrace an ethical, humanitarian, and
solidarity-based approach.
The Holy See emphasizes that the
inherent human dignity of migrants, refugees, and internally displaced persons
(IDPs) must be upheld regardless of their legal status, nationality, ethnicity,
religion or sex. Policies and actions must prioritize their safety, protection
and humane treatment, adhering to the principle of non-refoulement and
implementing measures to prevent violence and exploitation. In this context,
priority should be given to family reunification, recognizing the vital role of
the family in human development, psychological health, and social stability.
To reduce the dangers associated
with irregular migration, the Holy See urges the expansion of safe, orderly,
and regular migration channels to counter the activities of human smugglers and
traffickers, preventing perilous and often deadly journeys. The Holy See
strongly condemns the heinous crime of human trafficking, and earnestly hopes
for consensus around the Political Declaration at the forthcoming High-level
Meeting to review the Global Plan of Action to Combat Trafficking in Persons.
Furthermore, the Holy See hopes
that the Second International Migration Review Forum, will reaffirm the
commitments set out in the Global Compact on Migration. Similarly, the Global
Refugee Forum Progress Review in December 2025 should reinforce existing
commitments to ensure that progress in supporting refugees continues.
Artificial Intelligence (AI)
Together with these challenges,
there is, as Pope Leo XIV says “another industrial revolution […] artificial
intelligence that poses new challenges for the defence of human dignity,
justice and labour.”[30] In Christian tradition, intelligence is considered an
essential aspect of humanity, created in the image of God. While AI is an
extraordinary technological achievement, it imitates the human intelligence
that designed it, posing new philosophical and ethical questions. Unlike other
inventions, AI is trained on human creativity, produces artefacts that rival or
surpass human capabilities, raising concerns about its potential impact on
humanity. In fact, this technology learns and makes choices autonomously,
adapting and providing results that were not foreseen by its programmers. This
raises fundamental questions about ethics and safety.
There is a risk that AI will
promote the ‘technocratic paradigm’, which views all of the world’s problems as
being solvable through technology alone. This paradigm often subordinates human
dignity and fraternity in the pursuit of efficiency, disregarding the essential
dimensions of goodness and truth. However, human dignity must never be violated
for the sake of efficiency. Instead, AI should be used to promote and serve a
healthier, more human, more social integral development.
Despite the immense potential that
AI offers for advancing human well-being, AI cannot ever end up supplanting
human moral and ethical judgment or diminishing the unique value of the person.
The Holy See underscores the need
to develop and implement clear ethical guidelines and regulatory frameworks for
AI that safeguard human dignity, ensure transparency, promote accountability,
and foster inclusion.
Rights of Workers
Furthermore, the widespread use of
AI puts many workers at risk of losing their jobs. Work is not merely a means
of sustenance but a vocation through which individuals participate in God’s
creative act, develop their talents, and build a just society.
Work is a fundamental expression of
human dignity. It enables individuals to provide for their families, contribute
to society, and grow in virtue. All work should be recognized as honorable,
whether manual, intellectual, or creative, and no worker should be subjected to
conditions that degrade their God-given dignity.
Workers have the right to a living
wage that ensures a decent standard of living for themselves and their
families. This includes access to housing, education, healthcare, and
opportunities for rest. Wages must reflect the value of the human person and not
be driven solely by market forces. Employers must reject exploitative practices
that prioritize profit over justice and guarantee equal pay for equal work.
The Holy See condemns all
exploitative practices that subject workers to excessive toil, hazardous
conditions, or treatment that violates their dignity as persons.
There is a need for an economic
system that prioritizes job creation, particularly for the unemployed and
underemployed, and fosters opportunities for entrepreneurship. When economies
fail to generate sufficient employment, there is a moral obligation to protect
the dignity of workers and their families by providing social support and
implementing equitable policies.
Investment in the Family
Fair wages and sustainable working
conditions, especially for women, also help to build up the family. The family
does not exist for society or the State, but society and the State exist for
the family. The Holy See therefore calls for a renewed commitment to supporting
those young people who wish to build a family. In a world where division
prevails, the marriage covenant between a man and a woman is a means to
overcome the forces that break down relationships and societies. The family is
the first community in which human social nature is experienced, and it makes a
unique and irreplaceable contribution to society.
Truth: Guiding Multilateralism and
Clarity in Discourse
Unambiguous and Non-Divisive
Language
True relationships and dialogue
require clear and unambiguous language. In fact, where language is not commonly
agreed or is reinterpreted or becomes ambiguous, efforts for dialogue may be
put in jeopardy. Many attempts have been made to reinterpret the fundamental
human rights contained in the Universal Declaration of Human Rights.
Regrettably, these new interpretations not only divide the international
community but often also distort the view of human nature. Intoday’s context,
where there is a desperate need for multilateral dialogue among Nations, mutual
respect and understanding require the use of a clear and non-divisive language.
PARTICULAR SITUATIONS
Ukraine
Madam President,
Of the many crises currently
affecting the international community, the war in Ukraine is one of the most
profound and painful. Its prolonged existence is turning once-vibrant cities
into piles of rubble and extinguishing the smiles of children who should be
growing up playing games instead of living amid the constant sound of sirens
and in shelters.
This war must end now. Not at some
undefined moment in the future, but right now. With each passing day, the
number of victims increases, the destruction widens and the hatred deepens.
Every day without peace steals something from all of humanity.
For this reason, the Holy See
renews the appeal made by Pope Leo XIV for an immediate ceasefire, which will
pave the way for sincere and courageous dialogue. It is only through this that
clamour of weapons can be silenced and the voices of justice and peace allowed
to be heard.
The Holy See calls upon all nations
gathered here to reject passivity and provide tangible support for any
initiative that could lead to genuine negotiations and lasting peace. The time
has come to stand up for peace and reject the logic of dominance and
destruction.
Middle East
The Holy See is paying close
attention to the situation in the Middle East with a view to achieving a just
and lasting peace between Israel and Palestine based on a two-State solution,
in accordance with international law and all relevant United Nations resolutions.
Pope Leo XIV strongly urges the
parties involved, as well as the international community, to put an end “to the
conflict in the Holy Land, which has caused so much terror, destruction, and
death.” He implored “that all the hostages be freed, that a permanent ceasefire
be reached, that the safe entry of humanitarian aid be facilitated, and that
humanitarian law be fully respected, especially the obligation to protect
civilians as well as prohibitions of collective punishment, indiscriminate use
of force, and the forced displacement of the population.”[31]
Moreover, an equitable solution to
the issue of Jerusalem based on international resolutions is essential for
achieving a just and permanent peace. Any unilateral decision or action which
alters the special status of Jerusalem and the status quo is
morally and legally unacceptable.
Syria
With regard to Syria, the Holy See
supports the importance of a peaceful and just transition in the country, as
well as the protection of the rights of Syrians of all ethnic and religious
backgrounds, without discrimination. Syria’s independence, sovereignty and
territorial integrity must be fully respected, in accordance with international
law.
Africa
The Holy See notes positively that
democracy in many countries in Africa is showing signs of progress: there is a
growing commitment to multiparty elections, civic participation, and
institutional reforms. However, significant obstacles remain, such as authoritarianism,
arbitrary constitutional reforms, and endemic corruption, which fuel mistrust
in institutions. The instability afflicting many African States generates
profound and interconnected challenges, with serious social, economic, and
humanitarian repercussions. Forced migration, internal displacement, and the
collapse of essential services deprive millions of people of security, health,
and education, while youth unemployment fuels the informal economy and, in some
cases, recruitment into armed groups. Women and children, in particular, suffer
violence and exploitation of all kinds.
In this scenario, the Sahel, Cabo
Delgado, and some areas of the Horn of Africa emerge as zones of instability.
In fact, the jihadist threat, endemic poverty, illicit trafficking, the climate
crisis, and internal conflicts converge in a spiral that puts the lives of
millions of people at risk, despite the efforts of local governments. School
dropouts caused by the security crisis expose many minors to serious dangers,
compromising the future of the continent and fostering new forms of
marginalization.
In the face of these challenges,
the resilience of African communities, especially young people, remains an
essential resource that must be supported with targeted investments in
education, health, infrastructure, and inclusive governance models.
More than ever, a coherent and
lasting commitment by the international community is essential, based on
genuine cooperation, respect for local needs, and shared responsibility, to
support African countries on their path to stability, peace, and economic development.
Democratic Republic of the Congo
The deterioration of the situation
in eastern Democratic Republic of the Congo (DRC) is a source of concern for
the Holy See. The provinces of Ituri, North Kivu and South Kivu are
experiencing ethnic tensions, violence perpetrated by rebel groups, armed clashes,
serious human rights violations, and disputes over the exploitation of natural
resources. The country has been facing one of the world’s most complex
multidimensional crises for years, characterized by an unstable security
situation and an increasingly severe humanitarian emergency involving acute
malnutrition and mass displacement.
The Holy See welcomes the signing
of the Comprehensive Peace Agreement between the DRC and the M23 armed group,
as well as the Peace Agreement signed by the Congolese and Rwandan foreign
ministers, which aims to end the decades of fighting in the east of the
country. However, new waves of violence are feared. Last July the Allied
Democratic Forces (ADF) carried out a brutal terroristic attach on a church in
Komanda, Ituri, resulting in the death of more than 40 worshippers. The
withdrawal of the United Nations Organisation Stabilisation Mission in the
Democratic Republic of the Congo (MONUSCO) raises questions about its ability
to fulfil its mandate and address ongoing challenges.
It is essential to strengthen the
support of the international community and diplomatic and political mediation
efforts to ensure that the parties fulfill their commitments and find a stable
and appropriate solution to the ongoing situation.
Sudan
The fratricidal conflict in Sudan,
is also a source of grave concern, since it continues to cause death and
destruction, inflicting suffering on the civilian population. The Holy See
strongly renews its appeal for an immediate cessation of hostilities and the
commencement of genuine negotiations – the only means by which all Sudanese
people can forge a future of peace and reconciliation. Those involved must
understand that the time for responsibility, concrete action and solidarity is
now. They must promote dialogue between the parties and take urgent action to
alleviate the ongoing humanitarian crisis. The pain of the Sudanese people
cries out to be heard, piercing the world’s silence of the world. There is no
more space for indifference.
South Sudan
The Holy See is monitoring
developments in South Sudan closely and is calling on all political actors to
commit to the path of dialogue and collaboration, and to implement the 2018
Peace Agreement with sincerity and responsibility, as the foundation for building
peaceful and just coexistence. The Holy See also invites the international
community to support this young nation generously on its path towards peace and
reconciliation, and to provide the necessary humanitarian aid to alleviate the
suffering of the population. This will contribute to building a future of hope
and dignity for all South Sudanese people.
Drug trafficking
In many parts of the world,
particularly in Latin America, drug trafficking is corroding societies and
causing extreme violence. The Holy See is deeply concerned about this complex
phenomenon, which is often linked to unresolved social issues in different
countries. It includes the cultivation of coca, the production of synthetic
hallucinogenic substances, and their commercialisation. These activities are
carried out by criminal organisations that operate worldwide. Alongside joint
efforts by States to combat drug trafficking, the Holy See emphasises the
importance of investing in human development, such as education and job
creation, to prevent people from unwittingly becoming involved.
Situation in the Caribbean
The Holy See is also worried about
the rising tensions in the Caribbean Sea and is calling for restraint to
prevent any actions that could destabilise the coexistence between nations and
undermine international law.
Haiti
The dramatic situation in Haiti is
also being closely followed by the Holy See. The country is plagued by violence
of all kinds, human trafficking, forced exile and kidnappings. The Holy See
hopes that, with the necessary and concrete support of the international
community, the social and institutional conditions can be created to enable
Haitians to progress towards peace and security.
Nicaragua
The Holy See is paying close
attention to the situation in Nicaragua and hopes that religious freedom and
other fundamental rights of individuals and society, will be adequately
guaranteed. The Holy See reiterates the need for sincere, respectful and constructive
engagement in dialogue aimed at finding solutions that will foster peace and
harmony in the country.
South-Asia
Turning to Southeast Asia, numerous
situations of instability and conflict are further exacerbating long-standing
humanitarian concerns. In Myanmar four and a half years of internal conflict
have left the local population devastated.In Rakhine State alone, over 2
million individuals are at risk of starvation, and the Rohingya population
continues to suffer discrimination from armed groups and military authorities
alike.
In this situation of enduring
conflict, transnational crime is on the rise. Drug trafficking and use and
human trafficking have seen a disturbing increase in Southeast Asia. The
phenomenon of so-called scam centers, where trafficked individuals are forced
to trick individuals online to send money to criminal networks, is particularly
troubling. Recent investigations suggest that there are tens, if not hundreds,
of thousands of trafficked individuals in these centers, located primarily
along the borders between Myanmar, Thailand, China, Cambodia and Laos. This
multi-billion-dollar industry creates millions of victims who fall prey to the
scams that are perpetrated. Only by the concerted efforts of the international
community can transnational crime be adequately addressed.
To ensure the common good of
society, it is essential to uphold the rule of law. Maintaining justice,
transparency and respect for civil and political freedoms are all the more
important in periods of political transition.
In this context, international and
regional solidarity is vital. The Holy See encourages the efforts of the
Association of Southeast Asian Nations (ASEAN), based on its principles of
mutual respect, non-interference, consensus-building, and peaceful dispute
resolution, to foster locally led and inclusive processes of peacebuilding.
Balkans
The Holy See is closely following
developments in the Western Balkans, particularly in Bosnia and Herzegovina.
The Balkan countries are connected to European values for historical and
cultural and geographical reasons, and they aspire institutionally to integrate
with States that already belong to the European Union. It is crucial that
ethnic, cultural, and religious differences do not lead to division, but
instead become a source of enrichment for Europe and the world as a whole. The
Holy See maintains that the historical and current issues affecting the region
can only be resolved through dialogue and collaboration.
Caucasus
The Holy See, while acknowledging
the peace agreements between Armenia and Azerbaijan signed in August, invites
the two countries to continue on the path of reconciliation in order to achieve
stable and lasting peace in the South Caucasus.
Effective Multilateralism Based on
Dialogue
Madam President,
On the occasion of the 80th anniversary
of the United Nations, the Holy See reaffirms the enduring importance of this
institution and the significant good it has accomplished across numerous fronts
since its founding in 1945. The United Nations continues to be a vital forum in
which all nations engage in dialogue as sovereign equals to address global
challenges.
However, we must acknowledge the
limitations and shortcomings of the United Nations, as well as the growing
crisis of credibility within the multilateral system. Rather than overshadowing
the UN’s achievements these challenges should inspire a renewed commitment to
its revitalization.
There is an increasing general
agreement in the international community on the need to reform this institution
by rediscovering its foundation and adapting it to reflect the needs of the
current era. As Pope Leo XIV affirms, “this effort, in which all of us are
called to take part, can begin to eliminate the root causes of all conflicts
and every destructive urge for conquest. It demands a genuine willingness to
engage in dialogue, inspired by the desire to communicate rather than clash. As
a result, there is a need to give new life to multilateral diplomacy and to
those international institutions conceived and designed primarily to remedy
eventual disputes within the international community.”[32]
The Holy See calls for a
recommitment to the original principles enshrined in the UN Charter, which
remain as relevant today as ever. It is important to resist the temptation to
replace these foundational commitments with new ideas or programmes that risk
diluting the UN’s mission. Central to this mission is striking a balance
between the four pillars of the United Nations: promoting of human rights,
maintaining international peace and security, achieving sustainable
development, and upholding rule of law. The rule of law, in particular, is
the sine qua non of a just international order, providing the
foundation for all other efforts.
This anniversary provides an
opportunity to reinforce the United Nations’ position as a beacon of hope and a
force for good in addressing humanity's most urgent needs.
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